4 minuten lezen

Energie, saamhorigheid en een verfriste blik op de toekomst.

Deelnemer

Het jaarlijkse dagje uit om de medewerkers te motiveren heeft hardnekkige gewoontes. Het scherm is zo breed als de zaal, het management zit op de voorste rij en er staat een dagvoorzitter op het podium, bekend van TV. We zijn bij de jaarbijeenkomst, met alle afdelingen bij elkaar. Het doel is team building. Krijgt het management in één middag alle neuzen dezelfde kant uit?

De dag na de bijeenkomst zetten jij en je collega’s een eerste stap op de werkvloer, maar dit keer is het anders. In minder dan een halve dag hebben jullie met elkaar besproken wat al jaren onder de pet bleef. Inzichten gedeeld en oplossingen beetgepakt die zo boven tafel voor het grijpen hingen. Gisteren was nuttig en het resultaat staat je nog helder voor de geest. Je hebt er nu al zin in!

Of je met een team van 7 bent, of met een kantoor van meer dan honderd mensen, je kunt meer uit jullie samenwerking halen. Je kunt grotere uitdagingen aan en sneller de route naar jullie doel bepalen.

Hoe gaat dat in de praktijk?

Een middelgroot bedrijf in de publishing industrie, vestigingen door het hele land, brengt alle medewerkers een hele dag bij elkaar. Op het hoofdkantoor om iedereen te motiveren voor de nieuwe koers.

Het bedrijf slaat een nieuwe richting in. Hoe kan het management in een kort tijdsbestek de medewerkers de nieuwe strategie laten doorleven?

Om alle medewerkers te ontvangen is er een tent gebouwd op het plein voor het kantoor. De boodschappenlijst voor die dag: 15 tafels, één video scherm en 100 zakjes met 49 LEGO steentjes. En dat keer drie. In groepjes werd de kern van de strategie ontleed en van ieders eigen commentaar voorzien, samen zetten ze de eigen bouwwerken om tot een team-constructie. Management en directie schoven aan om de feedback op te vangen. De sessie eindigde met een selectie korte presentaties van het resultaat.

Tentoonstelling

Alle gebouwde stukken werden verzameld en kregen een plekje in drie grote prijzenkasten. De tentoonstelling vormde zo het tastbaar gemaakte gezamenlijk beeld van het bedrijf op de nieuwe koers. Bij de eindborrel op de dag zelf, kon je de trots van het team haast aanraken. Bouwwerken werden erbij gepakt. En de dialoog die eerder in de sessie ontstond tussen een team en een directeur werd ’s middags naadloos voortgezet.

Medewerkers laten horen wat ze ervan vinden. In de loop van de dag vingen we op: “Energie, saamhorigheid en een verfriste blik op de toekomst.”

En we registreerden nog een belangrijke bijvangst, we hadden de eindverantwoordelijke weten te motiveren. De directeur had één op één ervaren wat er leeft op de vloer: “Ik heb in een half uur meer begrepen van mijn mensen, dan ik in 52 weken vergaderen had kunnen horen.”

Waarom werkt dit?

De Professional Play teamleider van de workshops zegt daarover: “Vertel vooral wat er al goed gaat, dat doe je door je enthousiaste medewerkers een podium te geven. En houdt de regie losjes: Geef volop ruimte aan de intelligentie van je team. “